Frågor och svar om läs och skrivsvårigheter.

2010-03-02, 18:59:21 / Kategori: Allmänt

FAKTA om Läs och skrivsvårigheter:

 

 








 

Andra vanliga svårigheter:

De flesta vuxna läser text utan ansträngning. När man väl lärt sig att läsa är det faktiskt omöjligt att låta bli när man ser ett skrivet ord. Att känna igen det skrivna ordet är så automatiskt att vi inte kan stoppa det.


De flesta vuxna läser text utan ansträngning. När man väl lärt sig att läsa är det faktiskt omöjligt att låta bli när man ser ett skrivet ord. Att känna igen det skrivna ordet är så automatiskt att vi inte kan stoppa det.
Prova att titta på ordet som är skrivet i fetstil och låt bli att läsa det… bord… Om vi ser skrift på ett främmande språk eller nya facktermer kan vi få anstränga oss lite men det är inget problem att avläsa ens påhittade ord som ”savol”. För personer med läs- och skrivsvårigheter fungerar det inte så. Att läsa text går då inte automatiskt. Man kanske ofta läser fel eller också måste man lägga så mycket energi på att avläsa texten att innehållet går förlorat. Det kan också ta mycket lång tid att läsa. Ofta är det också svårt att skriva korrekt. Bokstäver och hela ord försvinner. Tanken går snabbare än pennan så att det inte blir ett riktigt sammanhang i det som skrivs. Svårigheterna kan se olika ut för olika personer med läs- och skrivsvårigheter men det gemensamma är att läsning och skrivning inte går lika lätt som det gör för de flesta. Några kan inte alls få ut något av en text eller uttrycka sig i skrift.

Läs- och skrivsvårigheter är ett övergripande begrepp som inbegriper olika orsaker till att man har svårt att läsa och skriva. Möjliga orsaker kan vara syn- eller hörselnedsättning, språkstörning, understimulans, bristfällig undervisning, eller begåvningshandikapp. En del barn tar längre tid på sig att lära sig läsa och skriva men problemen kvarstår inte hela skoltiden ut.

En grupp personer med läs- och skrivsvårigheter har dyslexi som är ett medfött funktionshinder. Det är ofta ärftligt, dvs någon i släkten har eller har haft liknande svårigheter och/eller svårigheter med språket. Det finns lite olika definitioner på dyslexi. Ledande forskare är dock överens om att ordet dyslexi ska användas om betydande svårigheter med läsning och stavning som har sin grund i brister i systemet som hanterar språkljud.

 

 

Många barn och vuxna/eller personer med läs- och skrivsvårigheter har också andra svårigheter. En del svårigheter är nära knutna till läsning som svårigheter att snabbt hitta ord eller att uttala ord och meningar tydligt. Att kunna hålla talat språk i sitt korttidsminne hänger nära ihop med förmågan att hantera språkljud som är den grundläggande svårigheten vid dyslexi. Problem med hörselminnet är också vanligt vid andra funktionshinder som ADHD.

Många med läs- och skrivsvårigheter har också problem inom matematiken. Lästal blir naturligtvis svårt om man måste lägga all sin energi på att avläsa texten men även specifika svårigheter med att räkna förekommer. Att lära sig läsa av klockan kan också vara problematiskt liksom att uppfatta tid och att planera vad man kan hinna på en viss tid.

Läsning och skrivning hos personer med ADHD och Asperger syndrom:

En stor del av barnen med ADHD har också läs- och skrivsvårigheter. För många kan svårigheterna bero på att de inte klarar att hålla koncentrationen tillräckligt eftersom läsinlärning är mentalt krävande. En relativt sett stor grupp har, samtidigt med ADHD, även specifika läs- och skrivsvårigheter som beror på medfödda svårigheter att hantera språkljud – dyslexi.

Barnen med Aspergers syndrom har oftast lättare att klara av den lästekniska biten, att få ihop bokstäverna till ord, medan de kan ha svårare med läsförståelsen eftersom de har svårt att tolka innehållet i texten.

Det är viktigt att göra en kartläggning av varje barns styrkor och svagheter inom språk, läsning och skrivning för att förstå vilka följder läs- och skrivsvårigheterna får beroende på krav på läsning och skrivning som finns i barnets miljö. Oavsett orsaker måste man sedan vidta åtgärder så att glappet mellan läs- och skrivförmåga och kraven på läsande och skrivande blir så litet som möjligt. Att ha svårt att läsa och skriva får inte bli ett hinder i utvecklingen.

Lär man sig aldrig läsa och skriva?

Beroende på vilka svårigheter man har och hur stora de är utvecklas läs- och skrivförmågan olika mycket. Har man dyslexi följer svårigheterna med hela livet men många lär sig läsa så pass att man klarar sig bra i samhället och har behållning av att läsa böcker medan en liten grupp fortfarande inte kan läsa eller stava rätt i vuxen ålder.

Hur blir det i skolan?

Man får svårigheter med sitt skolarbete om man inte kan hämta in kunskaper genom text eller redovisa vad man kan genom att uttrycka sig i skrift. Det är då skolans uppgift att i samarbete med föräldrarna hjälpa eleven att hitta andra vägar till kunskapsinhämtning. Elever med läs- och skrivsvårigheter behöver både hjälp att kompensera sina svårigheter och hjälp att träna sin läsning och skrivning.

Hur blir det sedan?

Personer med läs- och skrivsvårigheter är lika olika som andra. Har man läs- och skrivsvårigheter får man kämpa mer än andra och det är viktigt att omgivningen förstår detta och att man också får hjälp att hitta sådant man tycker om eller är bra på. För många med läs- och skrivsvårigheter går det bra i livet.

Många barn och vuxna/eller personer med läs- och skrivsvårigheter har också andra svårigheter. En del svårigheter är nära knutna till läsning som svårigheter att snabbt hitta ord eller att uttala ord och meningar tydligt. Att kunna hålla talat språk i sitt korttidsminne hänger nära ihop med förmågan att hantera språkljud som är den grundläggande svårigheten vid dyslexi. Problem med hörselminnet är också vanligt vid andra funktionshinder som ADHD.

Många med läs- och skrivsvårigheter har också problem inom matematiken. Lästal blir naturligtvis svårt om man måste lägga all sin energi på att avläsa texten men även specifika svårigheter med att räkna förekommer. Att lära sig läsa av klockan kan också vara problematiskt liksom att uppfatta tid och att planera vad man kan hinna på en viss tid.




KOMMENTARER

» NAMN
» E-POST

» URL

Kommentera inlägget här:

Kom ihåg mig?