Dialekter

2010-03-02, 21:54:30 / Kategori: Allmänt
Det finns ju många dialekter runt om i Sverige, men en sak jag inte fattar är att Skånska och Göteborg är mest drabbade när det gäller klagomål, alla säger fan va fult det är med en dialekten, och blablabla, det är många som tycker det, men det gör inte jag, jag tycker bara att det låter "najs", kan inte förklara med menmen. Asså man kan inte råför vad man har för dialekt, t.ex jag har massa dialekter i mej, men jag stör mej inte på det alls, vissa kanske undrar om jag kommer från småland, norrland, göteborg eller stockholm, eller nå andra ställen i sverige, men jag tycker bara att det är kul när dom frågar. Förut då fråga jag nåra stycken om vad dom tyckte om min dialekt, och dom sa att dom ville ha min dialekt, men dom tycker att den låter annorlunda, det kan bero på att jag har flera olika dialekter, eftersom jag har bott på så många ställen med olika dialekter så har dom dialekterna "fasna" liksom. T.ex i "vanlig" svenska säger man inte, och jag säger int, asså det är massa ord som jag "blandar" så det låter kanske lite konstigt ibland, men man vänjer sen efter ett tag, menmen. Jag har ju norrländska, småländska. Jag låter som en som kommer ifrån Jönlöping ungefär och blandat med norrländska, och det är inte mitt fel att jag har sån dialekt det har liksom bara blivit så, fast jag är född i Bollnäs så har jag dom dialekterna, för jag har ju bott på dom ställerna och jag har släkt där, så det har liksom bara blivit så, så ni vet.


Skånska, skit många snackar ju skit om den dialekter, visst förut då tyckte man väl att den lät annorlunda ut, men nu är jag van eftersom jag känner folk som pratar Skånska, så då har jag vänt mej, men det är ju upp till var och en hur man tycker. Man bestämmer ju själv vad man tycker om olika dialekter.



KOMMENTARER

» NAMN
» E-POST

» URL

Kommentera inlägget här:

Kom ihåg mig?