Nybakta bondkakor

2010-06-15, 13:16:07 / Kategori: Allmänt



Nu när jag vakna så gick jag ner, då hade mamma och min lillasyster Anna bakat bondkakor, när jag smaka, så smällte den i munnen. Så himla goda! Dom är liksom inte så himla knappriga, men så ska det vara! Jag tycker personligaen inte att bondkakor ska vara så himla knappriga, dom ska vara typ lite mjuka, men inte som deg, t.ex. Men allafall, dom var super goda! Skulle kunna äta upp alla, haha. För så goda var dom. Dom var helt perfekt bondkakor, hehe. 



Ingredienser:


5 ½ dl vetemjöl
2 dl strösocker
1 msk ljus sirap
1 tsk bikarbonat
1 msk vatten
¾ dl (50 g) grovhackad sötmandel
200 g smör eller margarin

Utrustning du behöver:
elvisp


Gör så här:

 Låt matfettet bli rumsvarmt. Rör ut bikarbonaten i vattnet. Lägg alla ingredienser i en bunke och kör med elvispen tills smeten blivit jämn.
Forma smeten till två rullar, 4-5 cm i diameter. Lägg dem i plastfolie i kylen i ca 2 timmar, tills de blivit hårda.

 

Skär dem i ½ cm tjocka skivor med en vass kniv. Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper.

 
Grädda mitt i ugnen i 200°C tills kakorna fått guldgul färg, ca 6-7 minuter.




KOMMENTARER

» NAMN
» E-POST

» URL

Kommentera inlägget här:

Kom ihåg mig?